Aşılama (İnseminasyon)

odak-hastanesi-gorsel-yok

aşılama-tedavisi
Aşılama (İnseminasyon-IUI)

Sebebi açıklanamayan ve genellikle erkek nedenli kısırlıklarda tüp bebekten önce denenen bir tedavidir. Aşılama bayan yumurtalığını uyararak yumurtayı çatlattıktan sonra erkek spermlerini yıkayarak en iyilerini seçip rahme transferi olayıdır. Asıl amaç erkek spermlerinin karşılaşacağı zorlukları kaldırarak dölleneği ortama yani Fallop tüplerine daha çok yumurtayla spermi buluşturmak ve buluşma olasılığını artırmaktır. Kısırlık önleyici değil gebelik ihtimalini artırmaya yöneliktir. Aşılama tedavisi tüp bebekten önce uygulanacağı gibi nedeni belirlenemeyen kısırlıklarda da sperm bozukluğunda da kullanılır.

Aşılama yönteminin uygulanabilirliği açısından belirli bir müddeti var mıdır?

Aşılama yöntemi kısırlık sekiz yıldan fazlaysa tercih edilmez. Aşı yapabilmek için bir tüp açık olmalıdır. Daha önce tüpler incelenmediyse laparoskopiyle ya da rahim röntgeniyle bu durum kontrol edilmelidir. Eğer hiçbir tüp açık değilse tedavi askıya alınmalı ya da iptal edilmelidir.

Aşılama yönteminde hastanın yaşı önemli midir?

Aşılama yöntemiyle tedavi yapılabilmesinde hasta yaşı önem arz etmektedir. Kırk yaş ve üzeri hastalara pek uygulanması önerilmiyor. Kadın yumurtalıkları ilaçla uyarılmalıdır, Aksi halde yumurtalar uyarılmadan oluşmuş tek yumurtayla aşılama yapılırsa gebelik oranı çok düşük olacaktır. Bu oran yüzde beşler civarındadır. . Sorun erkekte bile olsa yumurtalıklar uyarılmalıdır. Bu uyarım Letrazol ya da Klomifen sitrat haplarıyla veya Gonadotropin iğneleriyle yapılır.

Aşılama uygulanırken kadın için yapılması gerekenler nelerdir?

Aşılama yapılmadan evvel kadın yumurtalıklarının doğru bir şekilde uyarılması gerekir. İki şekilde uyarılma olabilir, hap ve iğne. İğneyle yapılan uyarımda çok fazla yumurta oluşturulur ve hapa nazaran daha çok gebelik şansı yakalanmış olur. İğne ile tedavi diğerine nazaran çok daha pahalıdır. Uyarılmış yumurtanın kontrolü US kontrolüyle yapılmaktadır. Yumurtalar büyüyüp olgun hale geldiğinde çatlatma iğnesiyle çatlatılır ve Kırk ile Otuz saat sonra Spermler yıkanır ve hareketlendirilir, ardından yoğunlaştırılıp rahme enjekte edilir. Aşılamanın bu aşamasında çiftlere söylememiz gereken bir şey vardır. Yumurta sayısı dört ve üzerindeyse üçüz ve çoğul gebelik ihtimali artar. Gerekirse aşılama tedavi iptal edilir.

Gebelik ihtimali yüzde 15 lere çıkmaktadır aşı yöntemiyle. En fazla üç, dört kez bu yöntem denenmelidir. Hamile kalamayanlar tüp bebek yöntemine başvurmalıdırlar. Burada en istenmeyen şey çoğul gebeliktir. Bunun için yumurtalığı fazla uyarılmışlarda bu bilinmeli ve gerekiyorsa tedavi iptal edilmeli ve tüp bebek yöntemine yönlendirilmedir. Aşılamanın diğer bir riski de iltihaptır. Aşı öncesi akıntısı olan kadınlarda vajina ve rahim içerisindeki mikrobik etkenler rahme girerek yumurtalık ve tüpleri enfekte edebilirler. Aşı sonrası kasık ağrıları, kramplar normaldir.

Aşılama yöntemine nasıl karar verilir?

Kısırlık sebebiyle başvuranlarda nedeni saptamak için birtakım tetkikler yapılır, Bu erkekte Semen Analizi Kadında Rahim ve tüp değerlendirilmesinde kullanılan rahim filmi, Hormon testi ( Yumurtalık kapasitelerini değerlendirmeye yönelik ) , Tanısal histeroskopi ya da Laporoskopidir.

Boşalma sorunu olan erkeklerde de aşılamaya başvurulabilir. Boşalma sorununa şeker, ms, idrar torbasına sperm boşalması hastalığı, travma, mesane operasyonları ve bazı ilaçlar neden olabilir.

Aşılama yönteminden ne kadar sonra sonuç için bilgi alınabilir?

Aşılamadan sonra 2 hafta içinde gebe olup olmadığınızı öğrenebilirsiniz, Bu iki haftada progesteron kullanılması sonuç açısından yararlı olacaktır.
brukseltupbebek.com’dan alıntıdır.

Merhabalar;
Size yardımcı olabileceğimiz bir konu var ise lütfen bize yazın.