Epidural Ağrısız Doğrum Nedir?

Doğum bir kadının hayatı boyunca yaşadığı en özel deneyimlerden biridir. Aynı zamanda belirli düzeyde ağrıyı ve stresi de beraberinde getirebilir. Günümüzde hem vajinal yolla hem de sezaryen yöntemi ile doğum yapacak kadınlarda, doz farklılıklarına dikkat edildiği takdirde, epidural anestezi sıklıkla tercih edilen güvenli bir yöntem olarak değerlendirilir.

‘Epidural analjezi’ adı ile de bilinen epidural ağrısız doğum, doğum öncesinde anne adayının bel bölgesinden özel bir iğne yardımıyla omuriliğe kateter takılması ve kateter aracılığı ile de anestezik madde verilmesi prensibiyle gerçekleştirilen doğumlara verilen genel isimdir.

Doğum ağrısının hissedilmesini engelleyen ve bu esnada anne adayının bilincini korumasını mümkün kılan epidural ağrısız doğum anne adayının doğum sürecine bilinçli olarak katılmayı istemesi şartıyla uygulanabilir. Tüm bunlara ek olarak rahim kasılmalarının düzenli olarak başlaması, rahim ağzının doğum için ideal açıklığa kavuşması ve gebeliğin sorunsuz ilerlemiş olması gibi şartlar da epidural ağrısız doğum kararını etkileyebilir. Her zaman vurguladığım gibi her gebelik kendine has özellikler taşır, dolayısıyla epidural ağrısız doğum kararının hem bebeğin hem annenin genel sağlık kontrolleri yapıldıktan sonra kadın hastalıkları ve doğum uzmanlarının onayı ile alınması önemlidir.

Ağrısız Doğrum Nedir?

Epidural Doğum Nasıl Gerçekleştirilir?

Anne adayının doğum öncesi rahim kasılmaları düzenli hale geldikten sonra epidural anestezi uygulanır. Rahim ağzı yaklaşık 4-7 cm açıklığa ulaştığında doğum sancıları anne adayını belirgin ölçüde rahatsız etmeye ve hissettiği ağrı artmaya başlar. Tüm bu kriterler tuttuktan sonra epidural anestezi gerçekleştirilir. Epidural anestezi zamanlamasının en doğru şekilde belirlenmesi gerekir. Kasılmalar düzenli hale gelip rahim ağzı açılmadan uygulanması halinde doğumda gecikme meydana gelirken geç verilen epidural anestezi anne adayının hem daha çok ağrı çekmesine hem de bitkinleşmesine yol açar. Epidural anestezi uygulandıktan yaklaşık 15 dakika içerisinde tam etkisini hissettirir.

Epidural Doğum Neden Tercih Ediliyor?

Epidural ağrısız doğum, uzman doktorlar tarafından gerçekleştirildiğinde oldukça güvenli ve konforlu bir yöntem olarak ön plana çıkıyor. Nitekim halk arasında bu yöntem “prenses doğum” olarak da biliniyor. Özellikle vajinal yani normal doğum yapmak isteyen anne adayları tarafından tercih edilen bu yöntemde anne adayı doğum sırasında bilinçli oluyor. Doğum sancılarından uzak durması doğumun yoruculuğunu yaşamamasına ve doğum sürecine aktif olarak katılmasına olanak tanıyor. Bebek dünyaya geldiğinde de epidural anestezinin avantajları yaşanıyor. Bebek doğduğunda anne uyanık ve bilinçli olduğu için bebeği ile ilk temasını anlık olarak gerçekleştirebiliyor. Epidural analjezinin bir diğer faydası da normal doğum sırasında sezaryen gereksinimi ortaya çıktığında doz artırımı ile sezaryen doğuma hızlıca geçiş yapılabilmesi olduğunu söylenebiliyor.