Rahim İçi Yapışıklıklar

Rahim içi hasarına bağlı olarak meydana gelen ve kısırlığa neden olabilen rahim içi yapışıklıklara Asherman Sendromu (Sineşi) denilir. Nadir görülen bu sorunu yaşayan kadınlarda bir tür travmaya bağlı olarak rahimde yara dokusu ya da yapışıklıklar oluşur. Genelde kürtaj başta olmak üzere daha önce geçirilmiş olan rahim içi cerrahi girişimlerden kaynaklanır. Ağır vakalarda uterusun tüm ön ve arka duvarları birbirine kaynaşabilir. Daha hafif vakalarda ise yapışıklıklar uterusun daha küçük bölgelerinde görebilir.

Asherman Sendromu olan kadınların çoğu az miktarda adet görürler ya da hiç adet görmezler. Bazı kadınlar adet dönemine denk gelen zamanlarda ağrı çekerler ancak kanamaları olmaz. Bu durum adet görüldüğü ancak kanın uterustan çıkmasının yara dokusu tarafından engellendiği anlamına gelebilir.

Asherman Sendromlu bazı kadınlar gebe kalamazlar ya da tekrarlayan düşükler yaşarlar. Asherman Sendromu olan kadınların hamile kalması mümkündür. Ancak rahimdeki yapışıklıklar gelişmekte olan fetüs için risk oluşturması söz konusu olabilir. Bu nedenle düşük ya da ölü doğum riski diğer kadınlara göre daha yüksektir. Asherman sendromu ayrıca hamilelik sırasında plasenta previa, plasenta inkreata ve aşırı kanama riskini de artırabilmektedir.

Asherman sendromu ameliyatla tedavi edilmesi mümkün olan bir hastalıktır. Rahmin küçük bir bölümünde hasar ve hafif derecede yapışıklık varsa histeroskopi yeterli olmakla birlikte daha ağır vakalarda histeroskopiden sonra östrojen tedavisinin uygulanması gerekmektedir. Ancak bu tedavinin %100 başarılı olma garantisi bulunmaz. Hamile kalma ve başarılı bir hamilelik geçirme olasılığını da artıran bu ameliyattan bir yıl sonra gebelik önerilmektedir.